Efektywne rozwiązania klimatyzacyjne dla biur: optymalizacja środowiska pracy

2024-08-28
Efektywne rozwiązania klimatyzacyjne dla biur: optymalizacja środowiska pracy

Stworzenie odpowiednich warunków do pacy należy do obowiązków pracodawcy. Zgodnie z art. 207 § 1 Kodeksu pracy pracodawca powinien chronić zdrowie oraz życie swoich pracowników dbając o środowisko pracy przy wykorzystaniu odpowiednich technologii i dostępnych metod. Należy jednak zauważyć, że jest to ogólne zalecenie, nie określające dokładnie, a jaki sposób cel ten zostanie osiągnięty. Jednym z kluczowych czynników mających wpływ na samopoczucie i zdrowie pracowników jest temperatura. Wraz ze wzrastającymi z roku na rok temperaturami, coraz bardziej oddziałująca także na pracowników biurowych. W § 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy możemy przeczytać, że:

Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.

Wybór metody i środków za pomocą których pracodawca zapewni optymalne warunki pracy swoim pracownikom jest dowolny. Oczywiście, dla dobra pracowników, a także funkcjonowania przedsiębiorstwa, warto dobrać efektywne metody, jednocześnie zapewniające odpowiednie warunki, jak i optymalne zużycie energii. Najczęściej wybieranym rozwiązaniem jest klimatyzacja – pozostaje jednak pytanie, jaki rodzaj klimatyzacji wybrać i czym kierować się przy projektowaniu systemu klimatyzacji w biurze, tak by korzystanie z niej było efektywne i z korzyścią dla pracowników, a jednocześnie pozwalało na zachowanie zużycia energii elektrycznej na optymalnym poziomie.

Dlaczego odpowiednia temperatura w miejscu pracy jest tak istotna?

Przepisy kodeksu pracy, a także dotyczące bhp nie precyzują, jaka jest maksymalna dopuszczalna temperatura w miejscu pracy. Pewną wskazówką w tym zakresie może być przepis dotyczący obowiązku zapewnienia przez pracodawcę darmowych napojów w momencie, gdy temperatura przekroczy 28⁰C (dotyczy pomieszczeń w budynkach). Brak konkretnych wskazań związany jest zapewne ze specyfiką środowisk pracy i wykonywanych obowiązków. W lipcu 2024 pojawiły się pomysły wprowadzenia nowych przepisów dotyczących ochrony pracowników przed zbyt wysokimi temperaturami w miejscu pracy. Jednym z punktów w projekcie nad nowelizacją tych przepisów jest ustanowienie maksymalnej temperatury w pracy, czy płatnych przerw w czasie upałów.

Przepisy powinny stanowić w tym wypadku punkt wyjścia. Jeżeli jednak pracodawca chce stworzyć atrakcyjne miejsce pracy i zadbać o dobro pracowników, wówczas warto zadbać o optymalny komfort cieplny. Należy mieć na uwadze, że bardzo wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na samopoczucie, ale mogą także być realnym zagrożeniem dla zdrowia pracowników. Skutkiem pracy w wysokiej temperaturze może być przegrzanie organizmu, a nawet udar cieplny. Takie sytuacje mogą być interpretowane, jako niebezpieczeństwo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, lub utraty życia!

Poza tak skrajnymi przykładami skutków zbyt wysokiej temperatury w miejscu pracy i grożących w związku z tym konsekwencji wobec pracodawcy, warto wspomnieć o bardzo istotnej zależności upał-pracownik, a mianowicie o spadku wydajności. Badania pokazują, że w czasie gorących dni produktywność pracy może spaść nawet o 20 procent. Upały odbijają się także na zdolności koncentracji podczas wykonywania pracy – tutaj mówimy o spadku nawet o 19 procent. Gdy temperatura w miejscu pracy jest zbyt wysoka, organizm pracownika musi pracować ciężej, aby utrzymać odpowiednią temperaturę ciała. Skutkuje to zwiększonym zmęczeniem i obniżeniem zdolności koncentracji. Pracownicy mogą odczuwać trudności w skupieniu się na wykonywanych zadaniach, co prowadzi do wzrostu liczby błędów oraz wydłużenia czasu potrzebnego na ich wykonanie.

Warto wspomnieć także o pozostałych skutkach działania wysokich temperatur na pracowników biurowych:

  • zwiększenie uczucia zmęczenia i stresu - wysoka temperatura sprzyja szybszemu pojawieniu się uczucia zmęczenia. Pracownicy mogą czuć się ospali, brak im energii, co negatywnie wpływa na ich motywację do pracy. Ponadto, w takich warunkach wzrasta poziom stresu, co może prowadzić do większej drażliwości i obniżenia morale w zespole.
  • problemy zdrowotne - długotrwałe przebywanie w ciepłym środowisku może wywołać odwodnienie organizmu, bóle głowy, zawroty głowy, a nawet omdlenia. Te problemy zdrowotne nie tylko obniżają jakość życia pracowników, ale mogą również prowadzić do wzrostu absencji chorobowej, co negatywnie wpływa na funkcjonowanie firmy.
  • obniżenie wydajności i jakości pracy - wysokie temperatury mają bezpośredni wpływ na wydajność pracowników. Z powodu zmniejszonej koncentracji i wzmożonego zmęczenia, pracownicy wykonują swoje zadania wolniej, co wpływa na ogólną efektywność zespołu.
  • wzrost frustracji pracowników – długotrwała praca w niekomfortowych warunkach termicznych może prowadzić do spadku nastroju i obniżenia morale wśród pracowników. Zwiększony stres, zmęczenie oraz dyskomfort mogą prowadzić do spadku satysfakcji z pracy. To może przyczyniać się do spadku efektywności, zwiększenia poczucia wypalenia zawodowego, a w efekcie do poszukiwania nowego miejsca pracy (aktualne badania wskazują, że komfort w miejscu pracy jest równie istotny co względy finansowe).
  • zwiększenie ryzyka konfliktów między pracownikami - wysoka temperatura może również wpływać na relacje międzyludzkie w miejscu pracy. Zwiększony stres i zmęczenie mogą prowadzić do większej drażliwości i konfliktów między pracownikami. W takich warunkach może być trudniej utrzymać pozytywną atmosferę w biurze, co z kolei może wpłynąć na współpracę i skuteczność zespołu.

Klimatyzacja do biura – jak wybrać optymalne rozwiązanie?

Najlepszym rozwiązaniem, które zapewni komfort termiczny w przestrzeni biurowej, jest klimatyzacja. Dzięki systemowi klimatyzacji można w łatwy sposób monitorować bieżącą temperaturę, a także regulować pracę urządzeń w celu osiągnięcia optymalnych warunków termicznych. Na rynku dostępnych jest kilka rozwiązań z zakresu klimatyzacji, które doskonale sprawdzają się podczas pracy w biurze. Wiele z dostępnych urządzeń wyposażonych jest nie tylko w funkcję chłodzenia, ale także grzania, co rozwiązuje w pewnym zakresie potrzeby związane z koniecznością ogrzewania w sezonie jesiennym i wiosennym – gdy temperatury nie spadają na tyle, by było konieczne stosowanie centralnego ogrzewania. Do najczęściej wybieranych rodzajów klimatyzacji do biura należą:

Wybór rodzaju klimatyzacji w przestrzeni biurowej w dużej mierze zależy od możliwości technicznych budynku, przestrzeni, a także specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Jednym z efektywnych systemów klimatyzacyjnych jest klimatyzacja kanałowa, która rozprowadza schłodzone lub ogrzane powietrze za pomocą sieci kanałów wentylacyjnych rozmieszczonych w ścianach lub suficie budynku. Jest to idealne rozwiązanie do większych przestrzeni, takich jak biura – szczególnie typu open space, a także sklepy wielkopowierzchniowe, gdzie kluczowe jest utrzymanie równomiernej temperatury w wielu pomieszczeniach jednocześnie lub na większej przestrzeni. Zaletą klimatyzacji kanałowej jest estetyka wykonania – cały system ukryty jest pod sufitem i jest praktycznie niewidoczny. Jest to jednak dość kosztowna inwestycja, która wymaga projektu i wykonania na etapie inwestycji. 

Najczęściej stosowanym rodzajem klimatyzacji w przestrzeni biurowej, szczególnie gdy jest ona podzielona na pomieszczenia, są klimatyzatory typu split, lub multisplit. Wygodnym w zastosowaniu modelem klimatyzatorów split są klimatyzatory ścienne. Ich zaletą jest stosunkowo łatwy montaż, a także możliwość wykonania montażu także w starszych budynkach. W przypadku klimatyzatorów ściennych, możliwe jest dostosowanie pracy do wymagań użytkowników, lub do warunków cieplnych panujących w danej części biura. Do zalet klimatyzatorów ściennych  można także zaliczyć cichą pracę tych urządzeń, co ma bardzo duże znaczenie w przypadku stosowania ich w miejscu pracy. W zależności od możliwości technicznych budynku, stosuje się klimatyzację typu multisplit – czyli do jednej jednostki zewnętrznej połączonych jest kilka jednostek wewnętrznych ściennych lub kanałowych.

Inną dostępną na rynku opcją jest klimatyzator przenośny. Ten rodzaj klimatyzacji jest doskonały do niewielkich biur, a także do stosowania w wynajmowanych przestrzeniach biurowych, w których nie możemy pozwolić sobie na zbyt dużą ingerencję. Klimatyzatory mobilne zaleca się stosować w pomieszczeniach, w których istnieje możliwość otwarcia okien – ze względu na wyprowadzenie węża  z gorącym powietrzem od klimatyzatora na zewnątrz przez specjalny rękaw montowany w uchylonym oknie. Wybierając klimatyzator przenośny do biura warto zwrócić uwagę na głośność pracy – urządzenie generujące zbyt duży hałas będzie uciążliwe dla osób znajdujących się w pomieszczeniu.

Efektywna klimatyzacja do biura – poznaj korzyści

Zbyt wysoka temperatura w biurze ma liczne negatywne skutki dla pracowników i ich wydajności. Wpływa ona na obniżenie koncentracji, zwiększenie zmęczenia, wzrost stresu oraz wystąpienie problemów zdrowotnych. Ostatecznie, może to prowadzić do spadku jakości pracy, obniżenia morale i zmniejszenie zadowolenia pracowników. Dlatego też, zapewnienie odpowiedniego komfortu termicznego w miejscu pracy jest kluczowe dla utrzymania zdrowia, zadowolenia i produktywności pracowników. Istotna jest także wydajność urządzenia i efektywna praca systemu. Dlatego też wato przy wyborze klimatyzacji do biura zaufać specjalistom, którzy w oparciu o wiedzę i doświadczenie zaplanują odpowiednie rozwiązanie w tym zakresie.

Zaufane Opinie IdoSell
4.94 / 5.00 156 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-08-16
Bezproblemowa, szybka realizacja.
2024-07-29
:)
pixel